Afrikai vallsok
A joruba valls a fleg Nigriban s Beninben l joruba np hitvilga. A valls klnbz vltozatai elterjedtek Amerikban is a rabszolgnak odahurcolt afrikaiaknak ksznheten (pldul az anago, oyotunji, lukumi, santera, candombl), ezek a vltozatok kzl tbbre a keresztnysg is hatssal volt. Br hveinek pontos szma ismeretlen, a joruba valls a legnagyobb afrikai eredet valls. Rsze az itannak, mely a trtnetekkel, dalokkal, hagyomnyokkal egytt a joruba kultra egszt jelenti. A joruba valls lnyege, hogy minden embernek megvan a sorsa (ayanmo), mgpedig az, hogy llekben eggy vljon Oldùmarèval (vagy Olòrnnal, az isteni teremtvel, minden er forrsval). Ayban, azaz a fizikai vilgban mindenki efel a sors fel trekszik gondolataival s tetteivel. Hogy elrjk az Òrn-Rrt (azok spiritulis vilgt, akik j dolgokat cselekednek), az ember lelki tudatt (Or-Inu) fel kell emelni, hogy eggy vljon az ember spiritulis valjval, egynisgvel (Iponri). Aki megakad a fejldsben, az az elhagyottak spiritulis vilgba kerl (Òrn-Apadi). Hisznek a reinkarnciban, a lt folyamatos vndorls let s hall a fizikai s a lelki vilg kztt, mg a llek fejldik. Az Or-Inut az iwapẹlẹ (kiegyenslyozott kultra), meditci s szinte istenimdat ersti. Tmogatsrt lehet imdkozni az skhz, aki pedig irnytani akarja sorst, ldozatokat mutathat be s a jvjt is megjsoltathatja magnak.
A mojo (ejtsd: [ˈməʊˌdʒəʊ] vagy [ˈmoʊˌdʒoʊ]) egy kis, ltalban ruha alatt hordott zacsk a hudu mgiban; egyfajta varzseszkz, gyakran vrs gyapjbl, szja fonllal bektve. A sz az afro-amerikai (nger) folklrbl szrmazik, a hudu hit egy eleme. A mojo tartalma lehet klnbz, hvei ltal mgikusnak tartott svnyok, nvnyek, llati testrszek, porok, levgott haj s krmk, imkat ler paprszeletek s hasonlk. Nha egy rem, vagy dobkocka, esetleg mgnes, vagy magnetikus rc. A mojk viseljket megvdik a gonosztl, szerelmet s jszerencst hoznak, zleti sikereket, stb. A zskocska megktse fontos eleme a varzslatnak, ez rgzti s tartja meg a szellemet, aminek a segtsgt keresik. Ezrt, ha a mojo rosszul kszlt, az ereje elillan, mint a parfm. A hudu afrikai gyker npi varzslat, a Nyugat- s Kzp Afrikbl (Kong, Angola, Togo, Nigria stb) elhurcolt rabszolgkkal kerlt Amerikba. Mr a 19. szzadtl elterjedten ismerik, s akr napjainkban is tallkozhatunk vele. A hudu s a vudu fogalmt gyakran keverik, de kzel sem fedik le egymst, br egy kultrkrhz tartoznak. A vudu egy valls, ami az USA-ban bejegyzett sttuszt lvez, mg a hudu a npfolklr rsze.
A Nyami Nyami – ms nven Zambzi Folyisten vagy Zambzi Kgyszellem – egyike a tonga trzs legfontosabb isteneinek. A Nyami Nyami hitk szerint megvdi a trzs tagjait s tpllkot ad nekik a nehz idkben. A Folyisten ltalban frfiknt van brzolva. A Nyami Nyamit kgytesttel s halfejjel, rvnyknt, vagy folyami srknyknt kpzelik el, s a Zambzi vlgynek illetve magnak a folynak az isteneknt tekintenek r. A Nyami Nyamit rendszeren kgyszer teremtmnyknt brzoljk, s megtallhat kszereken mint medl – ltalban fbl, kbl, csontbl, alkalmanknt elefntcsontbl, ezstbl vagy aranybl kivsve, s hasznljk divatkiegsztknt illetve szerencsehozknt egyarnt, hasonlan a Szent Kristf-medl viselshez. A krlmnyesen kivsett, hagyomnyos staplck, amik a Nyami Nyamit s annak kapcsolatt brzoljk a vlgy lakival, kedveltek voltak a Zimbabwbe ltogat turistk krben s trtnelmi ajndkok voltak a tekintlyes ltogatknak. A trzs gy hiszi, a Kariba-gt mlyen megsrtette a Nyami Nyamit, mert az elvlasztja t a felesgtl. A rendszeres radst s a sok hallesetet a gt ptse alatt az haragjnak tulajdontottk. Miutn a gt ksz lett, a trzs hite szerint a Nyami Nyami visszavonult az emberek vilgbl.
|